mainBack
registrer
Om Planlegging Innhold Aktivitetar Gudstjeneste Kommunikasjon og presse

Alternativ 2 FORSVINNINGSSAK

Se felles innledning over / på første siden under menyvalget Innhold, bolk 5.

En leder forsvinner på mystisk vis. Spor som legges igjen, peker langt tilbake i tid til en annen forsvinningssak 
- som noen mener ennå ikke er oppklart…

En av lederne forsvinner på mystisk vis (akkurat mens man ser et glimt fra tv-serien eller en av lederne har innledning) En av agentene blir spurt om å gå og hente (navnet på en leder som tok imot dem da de kom). Agenten går for å se etter henne der de sist så henne, men hun er ikke der. Lederne snakker sammen om hvor hun kan være, leter litt, virker litt bekymret eller kanskje irritert. 

En av lederne informerer alle:
- Dere husker (navnet på lederen som er forsvunnet) som tok imot dere da dere kom? Vi finner henne ikke nå, og trenger hjelp av dere alle sammen til å lete. Vi kan ikke gå videre i programmet uten at vi vet hva som har skjedd, og hvor (navnet på leder) er.

Vi ser spor; av smeltet snø i trappen opp til tårnet, eller av møkkete skoavtrykk på løperen/teppet. Skjerfet hennes ligger utenfor døren til kirken. Har det skjedd en ulykke? Har lederen falt ned fra tårnet? Har lederen blitt flyttet i tid, slik som Silje i Tårnagentene ble? Eller er hun blitt syk, og noen har funnet henne og fått henne av gårde til legevakten? Er det noen sammenheng med at lyset i kirka plutselig begynner å blinke? Ev. at orgelet/pianoet lager noen toner uten at organisten er tilstede? Hva med de hvite ballongene som kommer dalende ned fra galleriet, eller som stiger opp under taket? Vi finner mobiltelefonen til den forsvunne lederen i en av kirkebenkene, der står det en mystisk melding som setter oss på sporet av hva som kan ha skjedd…Tekst på mobiltlf:

Oppdraget er i en hvit ballong inne,
Bibelen gir agenttipset «Let, så skal du finne»

Inne i én av ballongene er der på forhånd puttet inn en lapp med en hemmelig kode: «Luk 24, 36-43». Barna må finne alle ballongene og sprekke dem én og én, for å finne lappen inne i den ene ballongen. Koden på denne lappen viser vei til fortellingen om da Jesus plutselig viser seg for disiplene etter at han er oppstått. Leder spør først barna om hva det kan være for noen bokstaver og tall. Noen vet det kanskje, og kan fortelle til de andre. La dem komme med forslag! Hvis ingen er på sporet, må leder hjelpe dem på vei.

Barna setter seg i en ring framme ved alterringen/fremme i kirkerommet, gjerne på gulvet. Leder forteller/leser det som står i Lukas kapittel 24, versene 36 til 43.

Leder:
- Disiplene drev også med innsamling av spor, og detektivarbeid for å finne ut hva som kunne ha skjedd med Jesus; han var jo først blitt borte fra graven, og nå satt de sammen og snakket om alle ryktene som gikk. Om at noen hadde sett Jesus lys levende. Og om at han hadde forsvunnet i løse luften rett foran øynene på noen av dem. De var forvirret og redde der de satt. Hva hadde skjedd med den forsvunne bestevennen deres? Noen følte også at Jesus hadde sviktet dem – ved å bare forsvinne sånn. De var skuffet og lei seg. De hadde ingen magisk kirkeklokke (Ta frem Tårnagentklokken og ring noen klemt – som samtidig er et signal til den forsvunne lederen om å iscenesette sitt lille drama), slik som Tårnagentene i tv-serien, som kunne hjelpe dem med å finne svaret på gåten.

(Bråk fra galleriet, tårntrappen eller et annet sted) Plutselig kommer den forsvunne lederen løpende, lett andpusten og forfjamset.

Forsvunnet leder: (roper) - Jeg var der. Jeg var der!

Leder: Marianne! Der er du! Hvor har du vært?

Marianne: Jeg var der, akkurat som hun jenta i tv-serien!

Leder: Hva mener du? Hvor var du, sa du?

Marianne: Midt i bibelfortellingen. Alt så bare helt annerledes ut enn her, det luktet rart, og klærne deres var …ja, akkurat som det var på den tiden, vet du. Sekke- og lakenklær!

Leder:(bekymret uttrykk i ansiktet) Nå må du komme her og slappe av litt. (Marianne setter seg ned i ringen blant barna) Fortell fra begynnelsen av du! Har du slått deg skikkelig hardt i hodet kanskje?

Marianne: Neida, jeg skulle bare…da dere hadde begynt her inne, så sneik jeg meg opp, jeg hadde bare så lyst til (litt skamfull) å ta en liten tur i tårnet (si gjerne en liten tur ut i sakristiet/bakrommet for å se på Tårnagentklokken)…sånn helt for meg selv. Ja, jeg vet det kanskje ikke er lov, men jeg hadde så lyst! Jeg skulle bare prøve å ringe en bitteliten klemt med klokka...
- Da skjedde det! Plutselig var jeg tilbake til den bibel-tiden med rare klær og annerledes lukter. Jeg satt midt i et rom med mange andre folk. Jeg satt ved siden av to menn som fortalte at de hadde sett Jesus lys levende etter at han var død på korset! De hadde pratet med ham og spist sammen med ham – men så plutselig bare forsvant han. Mens de satt og fortalte meg om dette, så ble plutselig alle helt stille i rommet. Ingen klarte å si noe – for midt i rommet sto han …JESUS! Enda dørene til rommet vi var i var lukket og låst!

Leder:  du Jesus?

Marianne: Han bare plutselig sto midt i rommet og sa: FRED være med dere, venner!

Mange ble redde, for de trodde de så et spøkelse. Jesus hadde jo dødd på korset! Men Jesus sa at de ikke måtte være redde, for det var jo han, Jesus, som var kommet. Han hadde vunnet over døden! Noen gikk fram til ham og kjente på merkene han hadde på kroppen etter at han hadde hengt på korset. De ville liksom ikke tro at det virkelig var Jesus før de fikk se sårene hans og kjenne på merkene. (Smiler fornøyd) Men jeg - jeg så med en gang at det var Jesus!

Plutselig kom det en hvit due inn i rommet og satte seg på skulderen min. Først ble jeg redd, men så tenkte jeg på at Jesus var i rommet, så da trengte jeg jo ikke være redd! Og duen hadde med seg en liten lapp i brevlommen sin! Jeg rakk akkurat å ta den ut før dere ringte med klokken – og da var jeg plutselig tilbake!

Leder: Dette er det rareste jeg har hørt på lenge. (Henvendt til barna) Å reise i tid går ikke an vel, - gjør det? (Barna svarer.) Tidsmaskiner finnes jo ikke! Å reise i tid går bare an når vi later som, ikke på ordentlig! (Henvender seg til Marianne igjen) Men du Marianne, den lappen du snakket om, betyr det at du har et agent-oppdrag til oss?

Marianne: (Leter frem en sammenrullet lapp fra lommen): Gir til lederen, eller til et av barna, som leser høyt:

«Vær ikke redde,
fortell hva som skjedde
Alle i kirken må få se
at Jesus lever, - fortell om dét!»

Leder: Agenter! Vi har fått et oppdrag! Hvis vi legger sammen koden og oppdraget vi har, da betyr det vel at denne fortellingen vi har lest i Bibelen i dag, den skal vi gi videre til de som kommer på gudstjenesten i morgen? Og siden vi er agenter, kan vi finne litt ekstra lure måter å gjøre det på! Er dere med på det? (Barna svarer) Hørte ikke! Er dere med på det?!? (Barna svarer høyt) Er dere med på det?!? (Barna roper)

NB! Før man går videre, kan det være lurt å forsikre seg om at ingen av barna virkelig tror at Marianne/lederen har reist i tid. Kanskje Marianne/lederen selv kan si at hun bare latet som, og at det var morsomt å fortelle bibelfortellingen på en litt annerledes måte?

Oppdrag løses i smågrupper:
Agentene går i gruppene, og hver gruppe får sitt oppdrag. Hvis dere har nok rom, er det fint om gruppene jobber i ulike rom.

Hvis dere er få agenter, velg hvilke oppdrag dere ønsker å jobbe med. NB! Viktig å legge til rette for at det blir en ro i gruppene, at opplevelsen ikke blir heseblesende. 

Alle oppdrag:
Begynn og avslutt arbeidet i hver gruppe med å ta fram lappen med oppdraget (hver gruppeleder bør ha en lapp med oppdraget skrevet på) og lese oppdraget høyt sammen i gruppen. På slutten kan man spørre: har vi i vår gruppe vært med på å løse oppdraget gjennom den løsningen vi har funnet nå?

Lag gjerne flere eller andre oppdrag tilknyttet bibelfortellingen om dere ønsker det. Hvis man har tid i denne bolken(det vil antakelig avhenge blant annet av hvor mange agenter som er i arbeid, og hvor mange ledere man har med på laget), er det fint om gruppene presenterer oppdraget og løsningen for de andre. Foruten at det kan være fint og morsomt, så er det også en fin gjennomgang før mange av gruppene skal presentere sitt oppdrag på gudstjenesten dagen etterpå. Er det ikke tid til dette på lørdag, må man beregne tid til en gjennomgang søndag før gudstjenesten.

NB! Legg ikke listen høyt; dette skal være agentenes egen presentasjon, og det er ikke poenget at det skal være 100% gjennomarbeidet og perfekt resultat.

 

Gruppene kan være for eksempel utføre:

1) Oppdrag intervju

Agentene skal her oppsøke 2-3 personer i menigheten, ta bilde av dem og intervjue dem: Det bør være avtalt med lederne på forhånd. 2 spørsmål til hver person holder:

- Hva er det som gjør at du tror på at Jesus sto opp igjen etter at han var død?
- Hvor tror du Jesus er nå?

Agentene kan øve seg på å presentere intervjuet sitt i gudstjenesten søndag. Gjerne med bilde av den som er intervjuet på storskjerm (Dette må klareres med de involverte på forhånd).

 

2) Oppdrag forbønn.

Formuler bønner til gudstjenesten. Hent inspirasjon fra bibelfortellingen: Bønn for dem som er redde (Hva kan gjøre meg redd?), bønn for dem som synes det er vanskelig å tro (Hva kan gjøre det vanskelig å tro?), bønn for dem som leter etter glede og fred (etter andre ting? Hva leter jeg etter? Hva er glede? Hva er fred? Hva gir meg glede og fred? Hva kan vi takke for?

 

3) Oppdrag tidsmaskin. Drama.

Forestill dere at ved en viss type klemting i Tårnagentklokken, blir dere – tatt med tilbake i tid – til bibelfortellingen i Luk.24.36-43. Det samme vil skje på gudstjenesten i morgen. De som kommer da, vil bli tatt med på tidsreisen sammen med dere. Vis dem hva som skjedde i dette rommet da Jesus plutselig viste seg for vennene sine etter at han først hadde vært død.

Det kan gjøres for eksempel slik:

Agentene fordeler roller, én spiller Jesus og de andre er disiplene – Jesus sine venner. Scenen begynner med at vennene sitter litt ulike steder fremme i kirken. Noen prater stille sammen, én gråter, en annen trøster, en går hvileløst frem og tilbake, en sitter og ber. Under er fire av disiplene gitt replikker, men det er enkelt å tilpasse til hvor mange som har lyst til å si noe. Kanskje ingen har lyst? – Da kan rollene spilles uten replikker, men en voksen leser replikkene eller fortellingen i Luk.24.36-43.

Disippel 1 (Andreas, går hvileløst frem og tilbake): Nå har vi ventet og ventet. Hva venter vi   på? (Liten pause. Stanser og ser utover kirken)At en død skal bli levende igjen? Høh! Det går jo ikke!

Disippel 2(en av dem som satt og pratet stille med disippel 3) Andreas, husker du ikke Lasarus, da? Eller Jairus sin datter? De ble jo levende igjen; du så det jo selv!

Disippel 3(reiser seg og gestikulerer med armene. Engasjert.) Dessuten er det helt sikkert at det var Jesus vi traff da vi var på veien til Emmaus i går! Du skulle vært der, Andreas. Forresten, så er jeg sikker på at du kommer til å treffe ham igjen du også. For han lever, det bare vet jeg. (Setter seg igjen)

Disippel 4: (hun/han som gråter. Reiser seg og sier:) Jesus sa jo at han måtte dø. For vår skyld, sa han. For alle menneskers skyld. Men han sa også at vi ikke skulle være lei oss, for han skulle stå opp igjen. Jeg tror i alle fall det var det han sa…(begynner å snufse igjen, setter seg).

Jesus: (står plutselig foran dem/midt blant dem. Konfirmantkappe på) Fred være med dere, mine kjære venner!

Alle disiplene: Hva? Jesus? Det går jo ikke an! (ser på hverandre og på menigheten) - Kanskje det er et spøkelse?

Jesus: (Holder ut armene og åpner hendene sine mot dem) Det er virkelig meg! (Smiler til dem) Se her!(viser frem hendene sine med merker/sår etter naglene. Snur seg mot menigheten slik at alle i kirken får se hendene hans) Her kan dere få kjenne på sårene mine – da skjønner dere kanskje at det virkelig er meg. Det er så godt å se dere igjen alle sammen!

Disippel 1: (Andreas. Våger seg forsiktig bort til Jesus, og kjenner på hendene hans) Det er virkelig deg, jo! Jesus! (faller ned på kne foran ham)

Jesus: Har dere noe mat? Jeg er sulten, jeg!

Disippel 4: (Tørker tårene og henter en tallerken med fisk) Her, Jesus, du må være skrubbsulten! Kom og sett deg og spis litt grillet fisk! Vi har vært  redde for deg, Jesus! Hvor har du egentlig vært?

Alle setter seg ned i en ring, og praten går. Scene slutt når det ringes med Tårnagentklokken. Det er signalet som viser at vi er tilbake i kirkerommet i vår egen tid.

 

4) Oppdrag kirkeklokker

Finn ut mer om hva kirkeklokkenes ringing kan bety, og hvorfor vi har kirketårn og kirkeklokker! Om dere er i en kirke eller bygning uten klokketårn, kan det likevel være interessant å få vite mer om dette. Gruppen kan skrive ned noen faktasetninger om klokker og kirketårn til å presentere i gudstjenesten – eller de kan formulere noen spørsmål (som en liten quiz) til gudstjenestedeltakerne – og så ha svarene i bakhånd. Stoff om kirkeklokker og kirketårn finner dere blant annet i ressursheftet «Liturgisk verksted med barn» utgitt av KFUK/KFUM, se lenke under «Oppdrag TÅRN».

Ved første tanke ser mange av barna kanskje ikke at de gjennom å lære fakta om kirkeklokker og tårn er med på må fortelle om Jesus (slik oppdraget lyder) – men dypest sett, er det vel det viktigste klokkene og tårnet minner oss om; Gud som gjennom Jesus har opprettet forbindelsen med oss mennesker(tårnet som strekker seg opp mot Gud; symboliserer frelsen), og Hans stemme gjennom klokkene som ringer som sier; Kom, kom, kom! Du mitt barn. Jeg elsker deg!

 

5) Oppdrag nattverdmysteriet

Hvis dere skal ha nattverd under gudstjenesten, kan dere ha en gruppe som jobber med dette oppdraget. Hvis ikke, har ikke dette oppdraget en så naturlig plass her.

Oppdraget til denne gruppen er å finne ut hva nattverd er, hvorfor man feirer nattverd, og hva som skjer i nattverden. Dette kan utforskes sammen med en leder, og løsningen på oppdraget skal presenteres for de andre agentene etterpå. Man kan velge om, og ev hvordan man vil presentere dette i gudstjenesten. Målet med dette er åtteåringene som er samlet til Tårnagent-helg skal få større kjennskap til nattverden, og få en trygghet på om de ønsker å motta nattverd eller ikke.

Det er fint hvis presentasjonen også kan linkes til bibelfortellingen i Luk.24.36-43: Nattverd er mulig nettopp på grunn av at Jesus sto opp igjen fra de døde. Tilgivelse for alle synder er mulig fordi Jesus vant over all verdens ondskap ved å seire over døden. Med Jesus på innsiden får vi hjelp til å være agenter for Gud!

NB! Dette oppdraget må tilpasses målgruppen (hvilket forhold åtteåringene har til kirke og nattverd varierer sterkt fra plass til plass) og lokale forhold ellers.

 

6) Oppdrag symboler

Denne gruppen får 10 gjenstander. 5 av dem har ingenting med bibelfortellingen å gjøre, (eksempelvis en karnevalsmaske, en lekebil, et pennal, en mobiltelefon, en femkroning) 5 av dem symboliserer på hver sin måte bibelfortellingen og budskapet i den; eksempelvis stor spiker, plaster/bandasje, et hvitt laken, en hvit fjær, et tomt kors). Gruppen kan finne en måte å feste disse fem symbolene på for eksempel prekestolen. Eller et annet sted godt synlig i kirken. Agentenes oppdrag er på denne måten å formidle bibelfortellingens budskap til de som kommer til gudstjenesten: Jesus lever! Jesus har vunnet over døden! Han vil gi oss fred!

 

 

   

 
Utskriftsvennlig versjon







Språk:




 
logoDNK logoStorts logoNSSF
Den norske kirke - Kirkerådet, Ansv. redaktør: Trude Evenshaug
Søndagsskolen. Ansv. redaktør Gøran Byberg